Provincies

Land

Onze trouwe kijkers weten dat wij van der Valk fans zijn. We hebben al veel Valkhotels bezocht en het heeft ons nooit teleurgesteld. Natuurlijk komen we ook wel eens in een wat ouder/nog niet gerenoveerd Valkhotel maar dan nog gaan we na ons verblijf met een tevreden gevoel de deur weer uit. Het ontbijt is altijd een feest, zo uitgebreid en goed verzorgd, daarna zing je het makkelijk uit tot aan het diner. En het personeel maakt ook het verschil, een warm welkom, persoonlijk praatje en service op en top. Toen ik het verhaal las over het ontstaan van de hotelketen, begreep ik waarom wij ons er altijd zo thuis voelen bij van der Valk.

Terug naar het begin

Het begon allemaal toen Martinus van der Valk, nakomertje uit een gezin van 24 kinderen, vlak na de Tweede Wereldoorlog café De Gouden Leeuw in Voorschoten ombouwde tot hotel-restaurant. Dat deze aankoop het begin zou zijn van een imposant imperium in de Nederlandse horecawereld, had hij toen niet kunnen vermoeden.

Martinus was een man die niet stilzat, was veel onderweg, bezig met handelen en ondernemen en kreeg met zijn vrouw Riet een groot gezin. Zijn plan was om voor ieder kind een zaak te verkrijgen om hun toekomst veilig te stellen en zo ging hij op zoek naar geschikte horecabedrijven en nam deze over. Dit waren meestal ondernemingen die er financieel slecht voor stonden, maar Martinus zag er mogelijkheden in.

Waarom een Toekan en geen Valk?

Het concern groeide in de jaren tachtig en negentig heel snel. Horecazaken werden overgenomen en er werd nieuw gebouwd. Zoon Gerrit ontdekte in de jaren 50 in Amerika de populariteit van motels…hotels langs de snelweg, dit concept werd toen geïntroduceerd in Nederland. Vandaar dat je een van der Valk hotel altijd langs een snelweg vindt. Je herkent een van der Valk hotel meteen aan de enorme Toekan die op het dak prijkt. En dan heb je je misschien (net als wij) wel eens afgevraagd, ‘waarom een Toekan en geen Valk?’ en dit is dan ook de meest gestelde vraag aan de van der Valkjes. Het antwoord heeft te maken met de aankoop van het vogelpark Avifauna. Toen de familie op zoek was naar een ‘familie-symbool’ werd de voor de hand liggende valk daar niet voor gekozen. Aan de roofvogelsymboliek hadden veel mensen zo vlak na de oorlog, nare herinneringen. Ook vond Gerrit een valk geen sympathieke vogel: “Als hij slaapt lijkt hij onschuldig maar als hij op rooftocht gaat, is het net een adelaar. De toekan vonden ze een mooie tropische vogel, en net als de familie zelf ‘een vrolijk en gezellig beest’ en dat past veel beter bij de familie.

Een echt familiebedrijf

Met het groeien van de familie van der Valk (het zijn er inmiddels ongeveer tweehonderd), groeit ook het aantal Toekans. In de bijna honderd van der Valk hotels, staat vrijwel overal een familielid aan het roer. Het is dus een echt familiebedrijf, dat is duidelijk en dat ademen de hotels ook uit. We worden nog steeds niet gesponsord door van der Valk maar verblijven er steeds weer met veel plezier!

Bron: https://www.valk.com/historie

Bekijk ook al onze Van der Valk hotelchecks op Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLSObEh-nOK4auUqbKDMBFXJ-HToKXy-PD 

nl_NLDutch
nl_NLDutch