Tips

Hotels en sterren, hoe zit dat?

Zeg nou zelf: als jij een hotel zoekt, kijk je toch ook naar het aantal sterren? Maar heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe een hotel eigenlijk aan die sterren komt? Omdat wij al heel veel hotels hebben bezocht, weten we inmiddels wel dat het aantal sterren niet per definitie hoeft te betekenen ’hoe meer hoe beter’. Een vier sterren hotel heeft soms een prachtige kamer, een uitgebreid ontbijt en een gunstige ligging. Maar het heeft dan bijvoorbeeld geen fitness en/of sauna. Terwijl een hotel met minder sterren dat dan misschien wel weer heeft. Dus waar wordt zoiets eigenlijk op gebaseerd? Wij gingen op onderzoek uit!

Sterren oorsprong

Sinds eind jaren 60 worden hotels in Nederland ingedeeld met sterren waarbij een hotel één tot vijf sterren kan krijgen. Elk land hanteerde in die tijd zijn eigen systeem. Tegenwoordig is er een Europees classificatiesysteem waar 18 landen aan deelnemen. Eerst was deze classificatie verplicht, maar sinds 2015 is deelname vrijwillig en dat betekent dat hotels zelf een aanvraag kunnen doen voor een sterrenclassificatie. De enige instantie in Nederland die deze sterren officieel mag uitdelen is ‘Hotelsterren’, onderdeel van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Vanaf 2017 classificeert Hotelsterren hotels aan de hand van de Europese Hotelsterren Classificatie (EHN).

Sterren classificatie:

Een hotel kan tussen de één en vijf sterren ‘verdienen’ middels een puntensysteem waarbij 270 normen worden bekeken. Een inspecteur bezoekt en beoordeelt het hotel op de volgende categorieën:

  • Het hotel in het algemeen (hygiëne, onderhoud, herkenbaarheid, toegankelijkheid rolstoelen)
  • De receptie en services
  • De kamers
  • De gastronomie
  • Evenementen voorzieningen
  • Ontspanningsmogelijkheden 
  • Kwaliteitsbeheer en online activiteiten

In het schema van Hotelsterren kun je zien welke vereisten er zijn per classificatie.

Sterren bewaken

Als een hotel eenmaal is geclassificeerd, betekent dat niet dat dat voor eeuwig is. Er wordt elke vier jaar een nieuwe inspectie uitgevoerd. Maar ook beoordelingssites worden in de gaten gehouden. Als reviews niet overeenkomen met het aantal sterren, volgt een aangekondigde inspectie. Wanneer een hotel aanpassingen heeft gedaan aan het hotel, kan de eigenaar een nieuwe inspectie aanvragen. Op websites waar je hotels kunt boeken worden nogal eens sterren achter een hotel gezet die het eigenlijk helemaal niet heeft. Ook dit is een taak voor Hotelsterren, want dat mag natuurlijk niet! Vergelijk dus op meerdere manieren of het hotel voldoet aan jouw verwachtingen en check dus vooral eerst even onze video’s!

Geschreven door

Laat je reactie achter

nl_NLDutch
nl_NLDutch

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten